10 ting du bør unngå på din nettside i 2014

28. Dec 2013

Nytt år, nye muligheter. La det være en god anledning til å fjerne 10 helt klare "no-no´s" fra din nettside.

10 ting du bør du unngå på nettsiden i 2014

1. Roterende bannere

Den ubestridte vinneren. Ser jeg enda flere nylanserte nettsider med bildekaruseller det kommende året går jeg fra sans og samling. For å sitere brukervennlighetsguruen Jakob Nielsen, "Roterende bannere irriterer brukeren og reduserer synligheten". La dette ta en slutt Ikea.no, Komplett.no, Zalando.no, Gmax.no og mange, mange fler. Forslag til quickfix? Fjern alle bannere bortsett fra én, og opplev betydelig økning i konverteringen. Langsiktig? Bygg innholdselementer med tydelige "call-to-action" som du vet fungrerer, gjerne basert på nettstedets vanligste brukeroppgaver.

2 Høyremeny

Reklame gjør en blind. Og da i dette tilfellet for høyresiden av skjermen (det her vi er vant med fra nettavisene at reklamen befinner seg). Legg derfor aldri navigasjon eller annen viktig informasjon på høyresiden. Bruk venstresiden til dette, eller gjør som Netlife Research forslår, fjern menyen helt (4002 testpersoner tar ikke feil).

3. Dårlige kjøpebilder

Gå gjennom din nettside og fjern det du kan av kjøpebilder. Og da spesielt de politisk korrekte med blenda hvite smil. Selvsagt har ikke alle nettsider superstore fotobudsjetter, men dropp da for gudsskyld heller å bruke så mange bilder! Brukeren kom neppe på din nettside for å se slike bilder allikevel.

Dårlige kjøpebilder

4. Demokratisk innhold

La brukeren/kunden bestemme hvilket innhold som publiseres hvor og ikke la nettsiden bli en demokratisk verktøy for å gjøre alle mellomledere og ansatte til lags.

5. Flash

....trenger vel ingen nærmere forklaring? (Men må desverre ta den med).

6.  Misbruk av sosiale medier knapper

Vi ser dem over alt. Knapper med "Lik på Facebook", "Del på Twitter", noen ganger også på alle undersider på et nettsted. Dette skaper ikke deling, det er det kun godt innhold som gjør. Plasserer du de ut i tide og utide blir du kun sett på som desperat, ingen deler undersiden med fakta om selskapet uansett, dessverre.

Misbruk av deleknapper

7.  Viktige informasjon bak mouseover

Legg aldri vesentlig informasjon bak mouseover (altså at du må føre musepekeren over et felt for å få opp teksten). Ikke bare blir det en direkte skattejakt for blinde og svaksynte, det blir jommen meg ikke lett for oss andre heller. La det viktige innhold stå som ren tekst, da gjør du det enklere - for alle.

8. Ikoner uten tekst

Enkle, tydelige endimensjonale ikoner gjorde virkelig sitt inntog i 2013. Ikoner er vel og bra det, men husk endelig å sette en liten tekst til også. Visste du at svaksynte faktisk leser tekst bedre enn ikoner? Retningslinjene for universell utforming krever blant annet at all informasjon også skrives som tekst.

9. Capthca

Du vet disse irriterende tallene og bokstavene du må skrive inn for å for eksempel kommentere et blogginnlegg eller sende inn et kontaktskjema? Det er det den beste måten og sørge for at færre fullfører kontaktskjemaet. Dropp det og finn smartere måter å unngå spam på, det er tross alt 2014.

Capthca

10. Lange kontakt- og bestillingsskjemaer

Aldri be brukeren om mer informasjon en absolutt nødvendig. La alt annet enn det absolutte minimum vente til senere i prosessen. Ikke la markedsføringsavdelingen behov for personalia og e-postadresser styre kjøpsprosessen, ta hensyn til brukeren istedenfor!

Da gjenstår det bare å ønske lykke til med din nettside i 2014! Nøl ikke med å ta kontakt om du ønsker innspill, skryt, kjeft, ris og ros eller alt sammen for din gamle nettside.

Godt nett år!

X