Brukervennlige og lønnsomme nettsider

22. Feb 2013

Jostein Magnussen fra Netlife Research holdt fredag 15. februar foredraget 'Brukervennlige og lønnsomme nettsider' på Bytes Digitale Konferanser. Dette blogginnlegget oppsummer det jeg selv mener er noe av det mest interessante som ble sagt. Blogginnlegget er også det første i en serie blogginnlegg med innhold fra konferansedagen.

Jostein Magnussen fra NetLife Research

Etter mer enn 4.000 brukertester de siste 12 årene har NetLife Research tilegnet seg en mengde erfaringer og lærdom rundt hva som funker og ikke funker på nett.

Tekst må være lesbar.

På skjerm skal man bruke 16 px. fontstørrelse, med linjeavstand på 140 %. Dette kan høres mye ut, men tenk etter: hvor ofte sliter du med å lese det som står på en skjerm? Hvor ofte bruker du zoom-funksjonen på et nettsted? Selv trykker jeg 'cmd +' veldig mange ganger i løpet av en dag med surfing.

Nettstedet ditt er mest sannsynlig for stort.

Flotte innpakninger skinner ikke like godt når man fyller dem med innhold uten å tenke på at det kan bli for meget. Det betyr at du med hell kan slette mange sider. NetLife Research slettet 4/5 av sidene på Telenor Mobil sine sider og økte samtidig salget med 80 %!

Folk bryr seg ikke om bannere.

Store bannere midt på nettsiden inneholder som regel den informasjonen som bedriften har et internt behov for å kommunisere. Brukerne kunne derimot ikke brydd seg mindre om denslags. De kommer til et nettsted for å løse oppgavene sine og dernest gå videre med livet sitt. Det er aldri en brukeroppgave å klikke seg gjennom en nyhetskarusell!

Folk gjør det de får lov til.

Folk gjør hva som helst på alle dingser så lenge de får lov til det. Men 2013 er året for mobil fornuft. Tenk størrelse på enheten, tenk kontekst og tenk brukeroppgaver når du lager nettstedet ditt.

Finn kjernen og blås den opp.

Dette er min personlige favoritt. I stedet for å starte med designet, se på hva som er hovedfunksjonen til nettstedet/produktet eller tjenesten. La dette bli ideen bak nettstedet. Ved å gjøre et godt forprosjekt åpenbarer det seg ofte noen åpenbare ideer som enkelt lar seg gjennomføre.

Bonus 1: slik sletter du innhold!

Er innholdet relevant og støtter både bruksområdet og målet til brukeren kan du beholde det. Hvis det derimot er irrelevant og ikke støtter noen av oppgavene til brukeren kan du slette det. Noen ganger holder det å skrive om innholdet noe slik at man løfter kvaliteten på det som står skrevet, så er man i mål.

Bonus 2: Godt dramatiserte kjerner på nett:

Flisa Trykkeri – et lite og annerledes trykkeri på Flisa i Hedmark.
Saddleback Leather – de tøffeste lærproduktene man får tak i.

Bonus 3: Hard talk.

Kjære direktør: smak på din egen medisin! Bruk ditt eget nettsted. Er tjenestene dine egentlig brukervennlige? Du trenger kundene dine mer enn de trenger deg. Og nettopp dette er årsaken til at du alltid må tenke kunde- og oppgavefokusert når du lager et nettsted.

X