Er bedriftens ledere online eller offline?

31. Oct 2012

Hvem har den rette blandingen av markedsføring i analoge og digitale kanaler? Eller rettere sagt; hvem vinner og hvem forsvinner?

Som entreprenør og seniorrådgiver på den digitale arena har jeg gleden av å snakke om bruken av moderne teknologi, design, brukersentrert innhold og drift samt forvaltning av Internett-teknologi. Dette er løsninger som gir kundene våre og deres eiere verdiskapning.

Googles mobildirektør Ian Carrington uttalte nylig til Dagens Næringsliv: ”Selskaper som ikke tilpasser nettsidene til mobilsurfing, trygler om å tape markedsandeler.

Det er et faktum at samtidig som tradisjonell retail har en flat omsetningsvekst er veksten i online-retail anslått til 70–80 % fra 2012 til 2016 – der flere områder vokser hele 20 % i året.

I dag kommer 1 av 4 besøkende på nettstedet til en bedrift dit via mobile enheter – samtidig har 9 av 10 norske bedrifter nettsider som ikke er tilpasset denne nye digitale hverdagen. I følge bl.a. Gartner, SSB, Telenor og FINN.no kommer nettsurfing via mobile enheter til å stige enda mer og kraftigere i tiden fremover.

Det er en helt klar sammenheng mellom merkevarenes digitale synlighet og verdiskapningen for bedriften og dens eiere. Og la det ikke være noen tvil: skal du skape økte verdier for bedriftens eiere må du satse digitalt. Og det skikkelig!

Ikke sjeldent møter jeg daglige ledere, IT-sjefer, salgs- og markedsdirektører og selskapsstyrer som ikke er oppdatert på hvilken mulighet den digitale arena gir og hvilke trusler bedrifter som ikke tar del i disse mulighetene utsetter seg for. Det er urovekkende når det finnes liten eller ingen vilje til å satse på den digitale arena. Digitale strategier er altfor ofte et tema som ikke er på agendaen til verken styret eller daglig leder. Min anbefaling er klar: på ett tidspunkt må bedriften ta dette innover seg eller investere i endringsledelse.

En investering i den digitale arena, f.eks. responsive nettsider (nettsider som ser like bra ut på alle enheter), nettbutikker og selvhjelpsløsninger koster – men på den andre siden av regnbuen ligger også en økt effektivisering, økte markedsandeler og raskere verdiskapning for bedriften og dens eiere. Det virkelige spørsmålet og realiteten er: Hvem vinner og hvem forsvinner?

Jeg vet det, du vet det, alle har følt på det og forbrukere forventer i stadig større grad at alle produkter og tjenester skal kunne bestilles og kjøpes online. Forbrukerne forventer at de skal kunne være selvhjulpne via typisk Min Side-funksjonalitet (som er en vinn vinn-situasjon for bedriften), og forbrukerne er overhodet ikke opptatt av om bedriften ev. fortsatt tror at ingen vil kjøpe uten å ta og føle på produktet. Fremtidens service og handel i ALLE bransjer er digital, dette er en realitet som enhver ansvarlig bedriftseier og leder bør erkjenne.

Er du leder eller bedriftseier og ønsker å sikre framtidsutsiktene, kontakt meg eller en av mine kollegaer.

For ytterligere informasjon kontakt ansvarlig for informasjon og samfunnskontakt Aurika Torgersen

X