Facebook revolusjonerer sosialt søk

11. Jul 2013

Facebook ruller i disse dager ut et nytt og unikt søkeverktøy til alle brukere. Har du noen gang lurt på hvilke av dine venners venner som er single, bor i Oslo, liker bacon og ser de samme TV-seriene som deg? Nå kan du finne det ut.

Facebook revolusjonerer sosialt søk

Det som skiller Facebook Graph Search fra Google, Bing og andre (marginale) søkemotorer er det faktum at Graph Search søker på ekte menneskers preferanser. De dataene vi har matet Facebook med siden 2007 har nå blitt indeksert og gjort søkbare for massene. Facebook har forresten selv hatt tilgang på dataene våre siden starten. Tygg litt på den.

Facebook Graph Search åpner for en rekke spennende ting.

Eksempel: La oss si at du skal på Queens of the Stone Age-konsert i Oslo Spektrum. Dit skal 9000 andre. Du er singel, og lurer på om noen av dine venners single venner som også skal dit. Kanskje dere klarer å møtes? Oddsen er jo stor for at dere har flere ting til felles - det klarer du nok også å researche deg fram til.

Jobber du med markedsføring?

Jobber du med vareprøver eller lignende er det kanskje ikke så dumt å finne ut hvem som liker lignende produkter som det du selger. Dernest kan du jo finne ut hva mer de liker. Hva annet har disse menneskene til felles? Dyp målgruppeinnsikt venter på deg som evner å søke smart i Facebook Graph Search.

Er Facebook Graph Search moralsk forsvarlig?

Nå er det lett å finne ut hvilke muslimer som liker bacon. Det er lett å finne ut om noen liker rasisme, og hvor de jobber hen. Det er lett å finne single jenter som bor i nærheten og liker å drikke seg fulle. For flere kontroversielle Facebook Graph-søk, ta en titt på Tumblr-bloggen Actual Facebook Graph Searches. But don't kill the messenger.

Det finnes utallige spennende søk å gjøre. Jeg opplever dette som den største revolusjonen siden Facebook ble offentlig tilgjengelig, og det er ingen tvil om at dette kommer til å fungere som både smøreolje - og lim i sosiale sammenhenger.

Dette er dynamitt i markedsføringssammenheng.

Ta gjerne kontakt med meg dersom du har lyst til å finne på noe spennende med merkevaren eller bedriften din i sosiale medier!

X