"Mobile First": Invasjonen.

13. Oct 2012

Strategien bak Mobile first er enkel. Ved å ta utgangspunkt i den minste skjermtypen først oppnår man en rekke fordeler i designprosessen.

Kanskje er dette også noe av grunnen til at strategien har blitt så populær. Virksomheter som Google, Facebook og Adobe var tidlig ute med å fokusere på å utvikle nye produkter og tjenester for mobile enheter og samtlige sier nå at de utvikler med utgangspunkt i "Mobile First". Her hjemme har blant annet også Finn.no trykket filosofien til sitt bryst og går nå så langt at de sier at mobil er viktigere enn PC.

Luke Wroblewski lanserte boken "Mobile First" i August 2011 (riktignok begynte han å blogge om dette langt tidligere) og Eric Schmidt (Google) lanserte begrepet allerede i 2010. Men det er altså boken som virkelig har satt spor. En liten lettlest sak med konkrete eksempler som anbefales på det varmeste for alle som er interessert i webdesign.

Så hva er egentlig Mobile First? For å få forstå begrepet fullt ut må vi noen år tilbake. Til da mobilsurfing var i sin spede begynnelse. Løsninger for mobile enheter ble ofte stemoderlig behandlet og både utviklere og designere fattet lite eller ingen interesse for mediet. Både det lille formatet og den heller labre prosessorkraften innbydde ikke akkurat til innovative løsninger.

Det var før den enorme veksten. Per i dag kommer ca. 1 av 4 besøk på norske nettsider fra mobile enheter og tidligere i år solgte Apple fler iPhones enn det ble født babyer. I tillegg anslår Google at innen 2020 vil mobilen være den måten flest av oss kommer oss på nett. Vi snakker ikke bare om en mobil revolusjon, men rene invasjonen.

Så tilbake til strategien. Ved å ta utgangspunkt i den minste skjermtypen først (dvs. mobiltelefon, i hvert fall i øyeblikket), oppnår man en rekke fordeler i designprosessen. Fordelene er følgende:

  • Prioritering: På den vesle skjermen blir man tvunget til å prioritere innholdet enda hardere enn på enn på en desktopversjon. En enkel øvelse som samtidig har vist seg ekstremt effektiv selv for store virksomheter. Da er det enklere å utvide for de større skjermstørrelsen, samtidig som man opprettholder et fokusert nettsted.
  • Utbredelse: Talenes tale er klare. Hvis man ikke tar hensyn til de mobile enhetene overser man per i dag 1 av 4 besøkende, og antallet bare øker.
  • Innovasjon: Man kan enklere fokusere på innovative funksjoner fra den mobile plattformen, som f.eks. telefonens adresseliste, kamera, akselerometer osv. Dette kan være mer utfordrende om man starter med desktopversjonen.

Dette er vel og bra, og ikke minst har det vist seg også å fungere svært godt i praksis. Også rent forretningsmessig er det en god øvelse da virksomheter ofte blir tvunget til å måtte gjøre strategiske prioriteringer. Men strategien står på ingen måte stille. Som Luke W. nesten litt humoristisk påpeker så har forenklingen nesten blitt til det banale. Ved å kun velge ut det viktigste til den mobile plattformen og fokusere løsningen vil man stå i fare for å miste vesentlig funksjoner.

Et konkret eksempel er innloggingssider. Flere store nettsteder (bl.a. Linkedin) har her fjernet feltet for "glemt passord", nettopp fordi de har fjernet det overflødige. Det kan kanskje sees på som en detalj, men resultat er at man mister besøkende - rett og slett fordi de ikke får logget inn. Hvorfor skulle man ikke ha behov for denne funksjonen når man surfer via mobilen? Glemt passord er faktisk en av de hyppigste årsakene til at nettbrukere kontakter kundeservice verden over.

Det er på tide at vi nå for alvor erkjenner de mobile enhetene som noe annet enn en pc. Vi surfer på en annen måte («one eyeball, one thumb») og til andre tider på døgnet. Og ikke minst forventer vi en fullverdig opplevelse på mobil, om ikke forlater vi bare nettstedet (ikke så rart om man ikke får logget inn kanskje ?). Vi må designe ut ifra plattformens unike egenskaper og selvsagt må vi som alltid sette brukeren i sentrum. For å fullføre eksempelet med innlogging. Her må vi isteden se på mer måter å logge inn på som er tilpasset den mobile enheten; kan man for eksempel bruke såkalt "instant sign-in" eller kanskje telefonens innebygde kamera?

Kort oppsummert: Med utgangspunkt i "Mobile First" ligger alt til rett for å utvikle både gode og brukervennlige løsninger for de mobile plattformene.

La invasjonen komme.

Luke W. på NITH

Tidligere i høst var jeg så heldige å overvære Luke W. sitt foredrag på NITH i Oslo arrangert av iXDA. Tilstanden vær nærmest «rockkonsert»-aktig, hele 270 personer deltok mens over 90 personer stod på venteliste for å få plass, les notater fra foredraget på Netlife Researchs blogg.

X