Reklame som ikke irriterer

19. Jun 2014

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, er noe av den smarteste typen markedsføring en bedrift kan holde på med. Det er også en av de eldste formene for markedsføring. La meg vise deg fordelene.

«Markedsføringsguru» Seth Godin sier at innholdsmarkedsføring er den eneste formen for markedsføring som er igjen. Har han rett?

Innholdsmarkedsføring i en digital tidsalder

Det er enormt viktig å være der kundene dine er. Og hvor er de? De er på nett, de bruker mobilen, og de oppsøker deg og de temaene som berører tjenestene og produktene dine aktivt. Innholdsmarkedsføring handler om å utvide brukerens oppfattelse av produktet, tjenesten eller merkevaren din – med virkemidler som ren formidling av kunnskap til underholdningsopplevelser.

Gelé til frokost?

La oss skru tiden mange år tilbake.

Da gele ble lansert i 1904 var dette et helt nytt produkt som ingen skjønte vitsen med. Når skal man spise det, til frokost? Løsningen ble innholdsmarkedføring. Produsenten, Jell-O, banket på dørene til folk og delte ut gratis oppskrifthefter som forklarte hva man kunne bruke det til. Det gjorde at ballen begynte å rulle, og etter to år med innholdsmarkedsføring begynte selskapet å omsette for mer enn én million dollar i året. Som var en anselig sum penger på den tiden.

Slite ut dekkene

Michelin-guiden er også et resultat av å se produktet sitt brukt i kundens kontekst. Michelin-guiden var (og er fortsatt) en restaurantguide som gir forbrukere tips om de beste restaurantene. Guiden ble skapt av bildekkselskapet Michelin for at franske bileiere skulle kjøre så mye som mulig, og slik slite ut dekkene sine raskere. Og dernest kjøpe nye dekk fordi de gamle ble slitt ut.

Eksempler på innholdsmarkedsføring

Red Bull er blant ekspertene på innholdsmarkedsføring, og sier selv at de ikke holder på med reklame. Men synlige er de. Med sterkt fokus på ekstremsport er dette det innholdet de har valgt å fokusere på: fra gjennomføring av arrangementer til egen app på Apple TV. Dette er ikke «råd og tips»-basert innholdsmarkedsføring, snarere relevant innhold koblet opp mot hva merkevaren deres står for.

Red Bull Apple TV

Nelly.com, som selger klær og tilbehør til jenter på nett,kombinerer relevant innhold med design og funksjonalitet som passer til målgruppen. Nelly.com har åpenbart en e-commercestrategi som er tett knyttet opp mot produksjon av innhold.

Fordeler ved å lage relevant innhold

Innholdsmarkedsføring forsterker ekspertstatusen din

Bedriften er jo allerede ekspert på det de holder på med. Ved å dele deres erfaring på en slik måte at de faktisk løser en utfordring brukeren har, blir du satt enda mer pris på enn tidligere. En klassisk konsekvens av innholdsmarkedsføring.

Bedre synlighet i Google.

Ved å lage én side pr. tema, og bruke nøkkelordene dine i URL-feltet, i tillegg til tittel på artikkelen og mellomtitlene du lager for å hjelpe brukeren til å forstå innholdet ditt, vil Google tolke innholdet ditt som ekstra relevant. Kobler du på sosiale medier i tillegg, kommer du til å bli enda mer populær på nett.

Dette er innhold som lever lenge

Der annonser er umiddelbare kan relevante artikler om ditt tema få «et eget liv» og vare lenge. Du kan lenkes til fra andre som er opptatt av ditt tema og du blir potensielt synlig lenge i Google, spesielt dersom innholdet er populært på sosiale medier.

Hvilke problemer løser du for kundene dine?

Å si som Seth, at innholdsmarkedsføring er den eneste formen for markedsføring som er igjen, er kanskje å dra det litt langt. Men det er i alle fall en veldig nyttig form for markedsføring. Den krever at vi evner å se produktet vårt fra forbrukernes perspektiv, og finne ut hvordan det faktisk er nyttig og løser et problem i deres liv.

Har du noen tanker om innholdsmarkedsføring, eller har du funnet noen andre gode eksempler? Del det i kommentarfeltet vårt!

X