Rise of the webapps

11. Apr 2017

Trenden på mobil og nettbrett-markedet har blitt klar og tydelig det siste året, engasjementet stuper – og folk installerer færre apps en tidligere[2].

Nadia er en chatbot som kan lese dine følelser

En undersøkelse utført av Fortune viser at mer enn 75 prosent av alle apper som blir installert, blir åpnet kun én gang og aldri mer.[1]

I starten av smarttelefonæraen skulle alle ha en app, alt kunne gjøres til en app, og bruksnytten var ofte liten og dårlig. Det viktige var å være til stede på mobilen til sluttbrukeren. Hva gjør vi nå?

Fremtiden er allerede her, alle vet det bare ikke ennå

Screenshot av Waxwizard 2.0 fra Swix, by Byte

Det har skjedd mye på nettlesermarkedet de siste par årene – ekstremt mye. Men det har også skjedd ekstremt mye på mobilmarkedet. Internet Explorer på stasjonære maskiner har blitt OK, Internet Explorer på mobil er så å si ikke-eksisterende. Vi kan være ærlige nok og innrømme at Windows Mobile er så godt som dødt. De gamle Android-nettleserne som var proprietære fra de store produsentene som Samsung, LG og HTC, er også i fritt fall. Det som gjelder nå, er Google Chrome på Android, og Safari på Apple-enheter. Dette er to veldig potente nettlesere som henger med i utviklingen (Firefox og Opera også, men prosentvis er markedsandelen deres på grensen til neglisjerbar – iallfall i Norge – så jeg fokuserer på de to førstnevnte).

De som er litt teknisk bevandret av seg, vet at mye av funksjonaliteten vi forbinder med native-apper, ikke lenger er forbeholdt disse. Moderne nettlesere har også tilgang til mange av dem (GPS, kamera, mikrofon, lokal lagring, push-meldinger, gyroskop med mer). I skrivende stund har nyeste betaversjon av Chrome åpnet for at en webapp under gitte forhold kan legge seg i «app-drawer» og dermed se ut som en hvilken som helst app. Den kan til og med avinstalleres.

Er det relevant for deg?

Sannsynligvis. I november i fjor kunne StatCounter [4] (flinke statistikkfolk) avsløre at nettbruk på mobil for første gang hadde passert nettbruk på maskin. Med andre ord brukte folk nettleserne på mobilene og nettbrettene sine (tablets) mer enn nettleserne på de stasjonære datamaskinene sine. For dem av oss som vokste opp med 5 ¼-tommers disketter og husker da det å spille Hangman mot naboen over en lokal BBS var det kuleste i verden, er dette absolutt en milepæl vi kan fortelle barnebarna våre om. Poenget er at verden forandrer seg raskt. Og det samme gjør bevegelsesmønstrene til kundene dine. Enten er du nyttig og tilgjengelig, eller så er du allerede «død» eller kommer til å bli det – raskt. Det er her PWA, eller Progressive Web Apps som det så fint heter, kommer inn. I bunn og grunn er dette helt vanlige nettsider som oppfyller et sett kriterier. Når disse kriteriene er oppfylt, åpner det seg en hel rekke med muligheter for hva du kan gjøre med nettsiden din.

Men hvorfor?

Mest sannsynlig har du ikke behov for å lage en native-app av nettsiden din eller det du ønsker å formidle til brukerne dine. Som jeg tidligere var inne på, er også engasjementet sterkt dalende på den fronten. Men med noen relativt enkle grep kan du løfte nettsiden din et par hakk, og kanskje nå flere og samtidig øke engasjementet på nettsiden din!

Med push-meldinger, som er enhver utviklers og markedsansvarligs favorittfunksjon ved native-apper, har du mulighet til å re-engasjere dine besøkende selv om de ikke er inne på nettsiden din akkurat der og da. Har du en for eksempel en blogg, åpner muligheten seg for å sende et push-varsel til alle som har valgt å legge til websiden din som en PWA, om at du har skrevet et nytt innlegg. Direkte kontakt med målgruppen din!

Gjør innholdet ditt tilgjengelig offline. Si du har en matoppskrift på nettsiden din, og en av leserne dine drar på hytta på fjellet der han ikke har mobildekning eller wi-fi. Hvor fantastisk er det ikke at han da kan ta opp mobilen eller nettbrettet sitt, åpne webappen din og finne igjen oppskriften!

Google liker det. Mange av kravene til en PWA er allerede punkter du blir belønnet for å ha, i søkeresultatene til Google – og det er nok ikke lenge før vi ser belønninger for de resterende punktene.

In 2017, if you aren’t taking advantage of Service Workers, you’re leaving performance wins for returning users on the table.

Du er solgt – hva nå?

Det er som nevnt tidligere noen tekniske krav som må oppfylles før siden din kan brukes som en PWA:

  • Nettsiden må ha et gyldig SSL-sertifikat (https = websiden er sikkerhetssertifisert). Nå til dags bør dette være en selvfølgelighet. Du blir allerede straffet av forskjellige søkemotorer for å ikke ha det gjennom at nettleseren advarer sluttbrukerne om dette når de besøker siden din.
  • Nettsiden må være responsiv (dvs. at den tilpasser seg enheten til brukeren – det være seg mobil, nettbrett eller desktop). Dette er også en selvfølge nå til dags. Med brukermønstrene jeg skisserte tidligere, vil det være smart å gjøre innholdet ditt tilgjengelig for så mange som mulig.
  • Det trengs en Service-Worker [4]. Dette er en JavaScript-kode som kan kjøre i bakgrunnen på enheten din. Den sørger for at minst én av sidene i webappen din er tilgjengelig selv om du ikke har internett-tilgang.
  • I koden til nettsiden må det ligge utfylte metadata. De beskriver enkle ting som hvilke ikoner webappen din skal bruke, hva som er webappens «startside», med mer. Dette deklareres i et manifest [5].

Hvis du vil høre mer om hvorfor du bør tilrettelegge nettstedet ditt som en progressiv webapp, og hvordan det kan løses, så ta kontakt med oss i Byte, så finner vi ut av det sammen!

Kilder:

  1. http://fortune.com/2016/05/19/app-economy/
  2. http://www.recode.net/2016/6/8/11883518/app-boom-over-snapchat-uber
  3. http://gs.statcounter.com/press/mobile-and-tablet-internet-usage-exceeds-desktop-for-first-time-worldwide
  4. https://developers.google.com/web/fundamentals/getting-started/primers/service-workers
  5. https://developers.google.com/web/fundamentals/engage-and-retain/web-app-manifest/
X