SEO GJØR INNHOLDSMARKEDSFØRING VIKTIGERE ENN NOENSINNE

18. May 2017

Søkemotoroptimalisering og innholdsmarkedsføring: best når de samarbeider

At innhold er blitt viktigere enn noensinne, er ikke noe å diskutere, det er hevet over enhver tvil. Ønsker du å få folk til å besøke siden din, er du nødt til å ha interessant og relevant innhold. Tidligere var lenker og nøkkelord to av de viktigste faktorene for å komme høyt opp i Google-søket, men slik er det ikke lenger.

Der søkemotoroptimaliseringen spør etter innhold for å gjøre en best mulig jobb, kan man på en forenklet måte si at artikkelen med innholdsmarkedsføring leverer innhold som gjør at søkemotoroptimaliseringen på siden blir best mulig. De jobber sammen. 

RankBrain optimaliserer Google-søkene dine på en helt ny måte

For å optimalisere søkene dine enda mer, lanserte Google for en tid tilbake algoritmen RankBrain. RankBrain ser ikke etter nøkkelord og lenker i artikkelen, den ser etter det beste innholdet. Google har her forsøkt å lage en kunstig intelligens som utvikler seg dynamisk med søkene dine, og som skal klare å finne sider som er relevante, selv om de ikke inneholder søkeordene du skrev inn. Innholdet på siden er derfor enda viktigere enn tidligere.

RankBrain er en kunstig intelligens som hjelper Google prosessesere søkeresultater. Den ble lansert i begynnelsen av 2015, og brukes globalt av Google.

RankBrain sitt fokus er først og fremst på å hjelpe avgrense raffinere søk som Google prosesser, men google sier at systemet er også er brukt til å hjelpe rangerer websider. Faktisk er RankBrain den tredje viktigste faktoren for hvordan siden din rangeres.

Her er noen spørsmål du kan stille deg selv før du publiserer noe for bedriften på nett:

  • Er dette relevant for det vi driver med?
  • Er dette interessant å lese for dem som leter etter tjenestene du/dere leverer?
  • Er dette en nyhet for leseren, eller gir det noen form for merverdi/nytte?
  • Spiller det på noen emosjonelle strenger som er felles for målgruppen? (Humor/empati)

Mange firmaer har tjent seg rike på å levere raske løsninger for å optimalisere SEO-rankingen.

Googles misjon er å gi mest mulig relevant informasjon. Raske løsninger som ikke gir merverdi, blir slått hardt ned på. Skriv godt og relevant innhold, så vil Google prioritere deg.

DIAGRAM_MASKINLÆRING_info

Her er et par viktige ting å tenke på angående hjemmesiden din:

  • Skriv enkelt, og ikke for mange tekniske termer og fremmedord. Mannen i gata skal kunne forstå det du skriver - ikke bare dine kollegaer.
  • Spiss innholdet mot det du driver med og leverer. Fjern alt som ikke representerer din bedrift.
  • Sørg for at innholdet er bra, interessant og engasjerende slik at andre vil dele det videre eller lenke til det.

10 tips for å skrive klart og enkelt

Derfor er det viktig å ha innhold på din egen plattform

  • En av de viktigste årsakene til å ha innholdet på egen plattform, er at du leder all trafikk inn til din egen nettside. Det er greit å produsere innhold på sosiale nettverk som Facebook, Instagram eller LinkedIn, men er innholdet ditt godt nok, kan du lede brukerne rett til din egen side. I tillegg er det selvfølgelig viktig å huske på at du ikke «eier» ditt eget innhold om du publiserer det på andre plattformer.
  • Frem til 2012 brukte man mye tid og penger på å få flest mulig likes på Facebook-siden sin da dette hadde en direkte sammenheng med hvor mange som så innleggene. Plutselig forandret Facebook algoritmen sin, og plutselig kunne bare ca. 16% av de som likte siden se nye innlegg. Det er dermed smartere å bruke penger på din egen plattform.
  • Når artiklene ligger på din egen plattform, vil dette også automatisk gi deg bedre synlighet i søkemotorene. Ikke misforstå, du må gjerne dele dine artikler andre steder også, men at de alltid lenker tilbake til din side gir siden høyere prioritet av Google.
  • Muligheten for å tjene penger på siden din blir større. Du kan enkelt fremheve din ekspertise, eller du kan selge deg selv som produsent av innhold. Hvis innholdet på siden er godt nok, kan det være interessant for andre å annonsere der. Websiden kan dermed bli en ekstra inntektskilde.

Som du skjønner, og som du kanskje allerede skjønte, så er søkemotoroptimalisering og innholdsmarkedsføring viktigere enn noensinne!

X