Slik øker du salget!

23. Apr 2013

Du har brukt tid og penger på å utarbeide et nytt nettsted. Strategien er godt forankret i dine verdier, dine call-to-action svarer på de forretningsstrategiske målene og designet fint og tidsriktig. Allikevel opplever du ikke økt verdi av din nettside. Hva gjør du? Jo, du begynner å A/B teste.

Prinsippet bak A/B testing går ut på å gi brukerne forskjellig versjoner av nettsiden, for deretter å måle hva som gir best resulutat eller konvertering som det så fint heter. Konvertering er kort forklart når en bruker gjør den handlingen du ønsker hun eller han skal gjøre. Det kan eksempelvis være at et produkt skal kjøpes direkte på siden eller at du ønsker at brukeren skal klikke "Kontakt oss" etter å ha besøkt en bestemt side. Uansett må det være så konkret som mulig, slik at det kan måles.

Poenget med A/B testing er å teste små justeringer, for dermed å ta raske beslutninger basert på resultatet underveis (husk å teste på mange nok besøkende) for så å gå videre til å teste neste justering. Man vil da oppleve at man overtid scorer høyere på konverteringen. A/B tester bør skreddersys og funksjonalitet utvikles løpende, samtidig som det måles med for eksempel Google Analytics. Du kommer også veldig langt med en av de mange nettbaserte verktøyene, Optimizely er et godt alternativ som dekker de mest grunnleggende testene (og har en meget godt statistikk del).

Ok, så hvilke tester kan man gjøre? La oss si at du driver en nettside som selger et nettbasert regnskapsprogram for småbedrifter eller enkeltpersonforetak. Ønsket handling vil da trolig være at brukeren kjøper abonnement direkte på din nettside. For å øke konverteringen på dette er det en rekke tiltak du kan gjøre og A/B tester du kunne kjøre, for eksempel:

Endre farge og størrelse på "call-to-action"-knapper

Noen mener grønne knapper gir høyere konvertering enn røde, andre det stikk motsatte. Svaret har ingen fasit, men det handler trolig om hvor tydelig knappen står ut på din nettside. Du kan teste ulike farge, størrelser, former og ikke m minst ordlyden på selve knappen. Men husk å kun teste små justeringer av gangen, slik at du vet hva som gir resultater.

Ta vekk registreringsfelt

Folk er latere enn du tror. Derfor er mange felter å fylle ut, drepen for konverteringen din. Hva trenger du egentlig for å registrere en bruker? Holder det med kun e-post adresse, for så å be om mer informasjon i neste trinn (når brukeren allerede er opprettet)? Eller kanskje trenger du ingen felt, men kun en knapp som henter informasjonen via Facebook? Tommelfingerregelen er, jo færre felt dess bedre konvertering.

Lag en video som oppsummerer de viktigste punktene

Mange foretrekker å se en kort video fremfor å lese mye tekst. Derfor kan det lønne seg å lage en enkel video som oppsummerer de aller viktigste innsalgsargumentene fra forsiden din. Test med og uten video, test ulike videoer eller test hvor og hvordan du plasserer videon på nettsiden din.

Prisstrategier

Bør man oppgi månedspris, dagspris eller årspris? Hvor tydelig skal prisingen være på forsiden? Skal prisen være ærlige og redelige 200 kroner eller halvsleipe 199,99? Skal du tilby rabatter om brukeren binder seg over lenger tid? Det vi vet er at alle er opptatt av pris (uansett om de sier det eller ei :).

Legg til en undertittel som innholdet ordet "Gratis"

Apropos pris. Billig triks kanskje, men det vesle ordet har visst seg (ikke overraskende kanskje) å gi svært gode resultater. Legg for eksempel til  "Prøv programmet gratis i 30-dager". Test først med og uten, deretter ulike ordlyder, vektinger og varianter.

Til slutt; Husk at det ikke finnes noen "quickfix" for konvertering. Det må jobbes med forbedringer løpende, helst daglig, for å oppnå gode reslutater. Og husk - alt kan (faktisk) alltid bli bedre!

Lykke til med A/B testingen!

X