Spådommer for 2013

8. Jan 2013

Det kommer til å bli lastet opp over 40 millioner timer video på YouTube med et tilsvarende antall (idiotiske) kommentarer, Pebble kommer til å bli lansert og stadig flere norske bedrifter kommer til å ta inn over seg tilgjengelighetskravene fra myndighetene. Her kommer våre spådommer for 2013.

Spådommer for 2013

Universell utforming.

Mye vil handle om universell utforming. Både for offentligheten og privat næringsliv vil universell i stor grad også gjøre seg gjeldende dersom man ønsker å lykkes på nett. Ja, det vil faktisk bli et krav at alle bedrifter som lever av å lage nettsider i Norge må oppfylle tilgjengelighetskravene.

Lær mer om universell utforming på regjeringens nettsider og på Difi.no.

Historiefortelling og personlighet på Internett.

I 2013 vil vi se en ytterligere utvikling i retning av historiefortelling og personlighet på nettet. Dette vil komme via sterkere fokus på relevant innhold og en økning i bruken av infografikk på nett. Innhold og innholdsstrategi har alltid vært viktig, men i 2013 kommer vi likevel til å oppleve økt og fornyet fokus på innhold, noe som er utelukkende bra for brukeropplevelsen.

Kik og Snapchat.

Kidsa har alltid rett, og det er fjortisene som har gjort Kik og Snapchat til store og nye samtaleverktøy på smarttelefoner. Det som har gjort disse verktøyene til mye brukte apps er løftet om anonymitet. Dette har i det siste vist seg å ikke være 100 % riktig, men for flest er det likevel vanskelig å hente ut bildene som lagres. Fordelen med at man likevel ikke er fullstendig anonym er at det kanskje kan vise seg at Snapchat ikke lenger bare brukes til å sende bilder av rompa si til folk, men også dele mer relevant umiddelbar (og svært midlertidig) informasjon.

Last ned apps:

Responsivt design blir bransjestandard.

Responsivt design kan ikke lenger kun regnes som en trend, men blir bransjestandard i løpet av det kommende året. Dette vil lede til fokuserte, forenklede og innholdsdrevede nettsteder. Opentype-skrifttyper støttes i alle moderne nettlesere, noe som gjør god typografi og leservennlighet på skjerm viktigere enn noensinne.
Som en gledelig bieffekt vil vi også se enda mer inspirasjon fra klassisk typografi på nett. Det visuelle uttrykket blir stadig mer dempet og kraftfulle visuelle effekter må vike for de enkle og rene designelemenetene. På tampen av 2012 så vi konturene av disse trendene på to store og trendsettende nettsteder, Mashable og TheNextWeb.

Lær mer om responsivt design her.

Responsivt design påvirker integrasjonsprosessene.

Integrasjoner kommer til å bli enda mer inn som et resultat av responsivt design. Flere kommer til gå fra native apps til responsivt design. Dette gjør at det blir nødvendig å hente inn mer sexy data på mobilsiden. Integrasjoner til og fra sosiale medier kommer til å nå nye høyder, da disse trenger å gå enda dypere for å holde på sine brukerne sine.

Nettsider med spennende sosiale integrasjoner finner du her.

The Internet of Things.

Med et stadig usedvanlig høyt antall og rask vekst i smarttelefonforbrukere, kommer innovative og smarte applikasjoner som kobler mobilen til bil, TV og hjemmet til å ta av. Muligheten til å koble f.eks. lyspæren til smarttelefonen via Wi-fi er vel en must-have i 2013? Forresten: Apples etterlengtede iTV kommer kanskje i 2013. En teknologirevolusjon? Forhåpentligvis.

Lær mer om hvordan du kan styre lyspærene med mobilen her. Og mer om The Internet of Things her.

Dette er våre spådommer og meninger om 2013. Vi gleder oss til å se hva som faktisk skjer og ser fram til å påvirke industrien vi befinner oss i.

Nå vil vi gjerne høre fra deg i kommentarfeltet. Hva tror du - er vi inne på noe?

X