Status 2017: Ingen nettbutikk er dårlig butikk

10. May 2017

I 2014 handlet vi for 19 milliarder på nettet. I fjor handlet vi for over 50 milliarder. Det er en økning på over 160 %!
Er du fortsatt en av dem som nøler med å investere i en skikkelig nettbutikk? 

De siste årene har vi sett en voldsom vekst i netthandelen, og en fersk undersøkelse fra PostNord viser at 65 % av norske forbrukere handler i en nettbutikk hver måned. I snitt brukte hver og én av oss i fjor 1619 kroner på netthandel. For å ta del i denne veksten er det helt avgjørende med en vellykket digital tilstedeværelse som gir kunden merverdi og et bedre produkt, gjerne i kombinasjon med en fysisk butikk eller et showroom. 

 

 

1. Tenk personlig.
Ikke bare strømmer kundene til nettet for å gjøre små og store innkjøp, de blir også mer og mer kresne. Der de før var fornøyde med å bestille og få varen levert i posten, ønsker de nå at handleturen skal kunne tilpasses deres unike behov. De forventer å få spesielle rabatter og produkter, fyldige omtaler og brukerkommentarer, og de kan regelverket for retur ut og inn. Det er derfor en god idé å lage en løsning som i størst mulig grad lar kundene lage sin egen kundereise.

2. Tenk mobilt. 
Vi bruker mobilen til stadig flere ting, og med de nye betalingsløsningene som Vipps og MobilePay blir mobilen et mer og mer relevant redskap for netthandel. I dag oppgir 27 prosent at de handler med mobilen hver måned, og en analyse fra DIBS viser at nettkjøp på mobil har vokst fra drøyt 51 milliarder i 2012 til over 90 milliarder i 2016. Det er ingen grunn til å tro at denne veksten vil avta. Sørg derfor for å gjøre det like enkelt for kunden å handle på mobilen som på en laptop eller en pad.

TyxGvwtnGJqoM

3. Tenk enkelt.
Fortsatt finnes det selskaper som prøver å selge klær med miniatyrbilder eller har betalingsløsninger som kan føre til at nettleseren fryser. Hvis du vil at folk skal bruke penger i nettbutikken din og aller helst komme tilbake, må du gjøre opplevelsen så enkel og hyggelig som mulig. Bruk tid på å analysere og teste hele kundereisen – fra kundene viser sin interesse for produktet ditt, til de står i kassen. Ikke vær gjerrig med bilder eller produktomtaler, omfavn kommentarer og anmeldelser og sørg for at kundene har gode valgmuligheter når det gjelder betaling og leveringsform. 


4. Tenk flere kanaler.

En nettbutikk eller -løsning kan profitere om den fungerer i samspill med en fysisk tilstedeværelse – med mindre du er en ren nettbedrift. For eksempel vil en delikatesseforretning ha god effekt av en skikkelig digital presentasjon med artikler som gir potensielle kunder vann i munnen og en enkel bestillingsløsning. For en eksklusiv skobutikk er det en god idé å bruke nettet til å kommunisere med kunder og gi dem spesialtilbud. Og så videre. Ofte finnes de virkelig gode løsningene i samspillet mellom det digitale og det analoge.

5. Tenk fremover.

Er det én ting tjuefem år med internett har lært oss, så er det at det forandrer seg hele tiden. Bare tenk ti år tilbake, da Facebook var helt nytt og iPhone fortsatt var et år unna lansering i Norge. På disse ti årene har hele bransjer – fra medier og underholdning til reiseliv og varehandel – blitt snudd opp ned. Mange har betalt med bitre markedsandeler for at de fomlet med sosiale medier i starten og ga konkurrentene et forsprang. Sørg for at løsningen du velger, ikke er utdatert om ett år eller er vanskelig å vedlikeholde og oppdatere.

Vi håper du har fått noen nyttige tips og ting å tenke på når det gjelder nettbutikk. Det viktigste er uansett at du har det på agendaen og sørger for å holde deg oppdatert med tanke på teknologi og løsninger. En annen ting å ta med i betraktningen er at det er mange fallgruver og ting å holde styr på i en slik prosess, og vi anbefaler deg å få hjelp av spesialister som kan sørge for at løsningen er tilpasset akkurat ditt behov.

X