7 regler for god brukeropplevelse

Visuell Identitet

Her er våre enkle regler for god brukeropplevelse.

Ifølge en rapport utgitt av The Gomez er 88 prosent av forbrukere på nett mindre tilbøyelige til å gå tilbake til et nettsted etter en dårlig brukeropplevelse. Så hva er egentlig design av brukeropplevelse (UX)? Ordboken definerer UX som den generelle opplevelsen til en person som bruker et produkt, som et nettsted eller dataprogram, spesielt når det gjelder hvor lett eller behagelig det er å bruke. Her er våre 7 enkle regler for god brukeropplevelse du bør følge:

1. Ikke tving brukerne til å tenke

Steve Krug oppsummerte UX godt da han publiserte denne uttalelsen som sin første brukslov i boken med nesten samme navn, Don’t Make Me Think. Forsøk å gjøre nettstedet ditt selvforklarende for brukeren. Når brukerne ikke enkelt finner informasjonen de leter etter, går de bare et annet sted som gir dem det de trenger. Lojalitet er et ikke-eksisterende begrep på nettet.

2. Bruk ordene dine effektivt

Nettstedet ditt er en flott mulighet til virkelig å snakke med brukerne på deres språk. Vær klar og konsis med objektive ord – hopp over salgsfremmende toner og overdrevet reklame. I tillegg vil de fleste brukere ikke være interessert i å lese en lang blokk med tekst, så sørg for at innholdet ditt er enkelt å skanne og får poenget tydelig frem.

3. Finn ut hva de trenger

Dette burde selvfølgelig være opplagt. Hvordan kan du lage et fantastisk nettsted som effektivt retter seg mot dine viktigste kunder, uten å kjenne til vanene og interessene deres? Ved å skape arketyper kan du definere brukerens behov, mål og utfordringer. Start alltid med å spørre deg selv hva brukeren ønsker.

4. Negativt rom er din venn

Dette blir fort det viktigste aspektet ved god brukeropplevelsesdesign. Når en bruker besøker et nettsted for første gang, må innholdet være lett fordøyelig. Negativt rom bidrar til å redusere den kognitive belastningen. Selv om det ikke er noen faste retningslinjer for hvordan du bruker negativt rom, er en god tommelfingerregel at hvis en side ser overfylt ut, er den sannsynligvis det.

5. Lag kvalitetsskjemaer

Skjemaer er en viktig del av å få brukere som vender tilbake. Selv om et kort skjema kan få flere personer til å sende inn informasjon, kan de potensielle ekstra brukerne være engangsbrukere. Det er greit å be om mer informasjon så lenge spørsmålene dine stemmer overens med det brukerne får i retur. Ta en titt på HubSpots 5 nøkkelingredienser i fantastiske Lead-Capture-skjemaer for flere gode tips.

6. Gjør siden responsiv

Dette burde også være ganske opplagt, men siden jeg stadig ser sider som ikke er responsive, sier jeg det en gang til: Gjør siden din responsiv! De aller fleste bruker nå flere enheter til å surfe på nett, så det er det viktig at nettstedet ditt fungerer bra på en hvilken som helst enhet. Dette innebærer generelt å forenkle innholdet på mobilen, slik at brukerne lettere får tilgang til det de trenger.

7. Test og gjenta, test og gjenta, osv.

Brukervennlighetstesting gir viktig innsikt i hvorvidt nettstedet ditt har problemer. Ifølge UltraLinx kan 85 prosent av UX-problemene løses ved å teste siden på så lite som 5 brukere. Dette betyr ikke deg og fire medarbeidere. Det er best å finne folk som aldri har sett nettstedet ditt, eller til og med folk som aldri har hørt om virksomheten din. Å få et ferskt blikk på nettstedet ditt gjør at du virkelig kan se hvordan kundene dine vil interagere med det, og om de klikker på det du vil de skal klikke på.

Å skape en god brukeropplevelse tar tid og krefter. Men å forstå kundens behov og bruke denne innsikten til å ta gode designvalg vil bidra til å bygge et mye sterkere bånd mellom deg og brukerne. Og det vil etter hvert skaffe flere potensielle kunder og gi mer presise henvendelser.

Artikkel: Byte er Craft Verified Partner

Byte er Craft Verified Partner

Artikkel: Fem grunner til at Craft CMS er bedre enn Wordpress

Fem grunner til at Craft CMS er bedre enn Wordpress

Artikkel: Våre venner robotene

Våre venner robotene