Småbiter

Bortskjemte forbrukere og skismurning med globoid

Paaske

Et frynsegode jeg setter stor pris på med denne jobben, er at jeg kan bruke mye tid i nettbutikker og kalle det research. Under mottoet «det er bedre å lære av andres feil enn av egne» klikker jeg meg gjennom butikker fra inn- og utland. Funnene mine burde vekke interesse langt utenfor regnskapskontoret mitt.

Mye har skjedd med norske nettbutikker siden vi startet Byte. På den tiden var det faktisk mange som tvilte på nettet som handelskanal, rett og slett fordi de ikke evnet å se forbi brevgiroen de betalte nettleien sin med. Det som har skjedd i ettertid, er intet mindre enn en revolusjon, og i dag er nettet den foretrukne handelsplassen for stadig flere forbrukere og på stadig flere områder.

I takt med at nettbutikkene har blitt bedre, har vi forbrukere fått høyere forventninger til dem. De har rett og slett skjemt oss bort med stadig kortere leveringstid, smartere betalingsløsninger og bedre produktpresentasjoner. For eksempel var en ukes leveringstid på kontorutstyr et konkurransefortrinn for bare kort tid siden, men i dag er det flere som kan levere dette til meg på få timer. Derfor er det andre faktorer som avgjør om jeg blir en lojal og lønnsom kunde.

Tre ting å tenke på 


Tur–retur … tur?
Noe som aldri slutter å forbløffe meg, er hvor lite oppmerksomme mange nettbutikker er på at returordningen er en viktig del av kundereisen. Eller for å si det mer presist: Det forundrer meg hvor lite de legger vekt på at kundeforholdet mitt ikke stopper når varen er bestilt. Det er jo da det neste salget begynner!

Gode returordninger er ikke bare god kundeservice, men også en forutsetning for vekst i mange bransjer. Dette gjelder for eksempel nettbutikker for klær og sko, der de som gjør det enklest og minst risikofylt for kunden å bestille, også er de med de mest lojale kundene.

Var jeg flink nå? 
En del nettbutikker virker også usikre på seg selv. Omtrent som barn som søker bekreftelse, skal de ha meg til å vurdere innsatsen deres nesten uansett hva jeg gjør. I mailer og sms-er trygler de om en tommel opp eller ned, et smilefjes eller noen stjerner, og svarer jeg ikke, sender de purringer. Det er naturligvis viktig å vite om kundene er fornøyde, men man skal tenke gjennom hvordan man fremstår, og hvilken kvalitet det er på dataene man får inn. Bare tenk selv hvordan det hadde vært om eieren av skobutikken skulle løpe etter deg idet du gikk ut av butikken, og forlange å bli vurdert.

Jeg vil vite mer
Nettbutikker har en utfordring som fysiske butikker ikke har: Kundene kan ikke ta på varene. De kan ikke la hånden gli over et stoff for å kjenne på kvaliteten eller snuse på osten de lurer på å kjøpe til vinen. Derfor er presentasjon og informasjon to nøkkelord for alle nettbutikker.

Å investere i gode bilder og fyldig informasjon er som å investere i butikkinnredning – jo mer bekvem og lystbetont du gjør handleopplevelsen, jo større er sjansen for at kundene kommer igjen. Og på nettet er det presentasjonen (UX) og en smidig kjøpsprosess som er den hyggelige betjeningen og de kule møblene.

Vil du vite mer om hvordan vi jobber med nettbutikker, og hvordan vi kan hjelpe deg, er det bare å ta kontakt.

Gdpr Flag

Muligheter med GDPR

Det er mange som snakker om GDPR om dagen og lurer på om dette er noe de må forholde seg til. Til det er det bare to ting å si: Du må forholde deg til det, og det er akkurat så ille som du tror. Når det er sagt, så gjelder GDPR alle bedrifter i alle bransjer, så alle er i samme båt. Spørsmålet er altså ikke om du må forholde deg til det, men hvordan.

GDPR byr også på mange muligheter, ikke minst når det gjelder kundelojalitet. For eksempel kan du bruke de strengere samtykkereglene til å knytte kunden enda tettere til deg, forutsatt at du ikke har oppført deg slik at hun rømmer ved første anledning.

Ta kontakt om du vil ha en prat om hvordan vi kan hjelpe deg til å utnytte GDPR til din fordel.

Swix Smoretips

Swix Smøretips

Bør du smøre skiene med globoid? 

I det legendariske essayet «Skismørningens mysterier» av den norske filosofen Petter Wessel Zapffe (1899–1990) får leseren innblikk i hvordan Zapffe sammen med noen venner eksperimenterte for å få frem den perfekte blandingen til å smøre under skiene. Etter sigende kom de frem til en slags «vidundermiks» som besto av en smeltet kalosje, grammofonplater, meierismør, honning og en halv globoid (!).

Vi er litt usikre på om vi kan anbefale denne blandingen på påskefjellets notorisk lumske skiføre, og henviser heller til den ypperlige tjenesten Swix smøretips.

God påske!

Tid for en prat?
Ta kontakt med Trond:

Artikkel: Det digitale vannskillet

Det digitale vannskillet

Ved utgangen av fjoråret spådde vi at 2018 kom til å være et slags digitalt vannskille, og at advarslene om følgene av å ikke henge med vill...

Artikkel: Digitalt oljeeventyr

Digitalt oljeeventyr

Når du skal drive oljevirksomhet i Ghana, er du avhengig av en nettløsning som bare funker.

Artikkel: Enklere hverdag for Akastor ASA

Enklere hverdag for Akastor ASA

Akastor er et investeringsselskap innen oljeservice med et fleksibelt mandat for aktivt eierskap og langsiktig verdiskaping.