Derfor digger vi MailChimp
Enkelte produkter, varer eller tjenester bare digger man. Det er rett og slett basert på en følelse. MailChimp er et slikt produkt.
Nyhetsbrev og e-postmarkedsføring. I utgangspunktet ikke spesielt sexy eller kult. Det var før MailChimp kom på banen på tidlig 2000-tall. Et selskap med maskoten Freddie gjorde sitt inntog i en ellers grå og kjedelig kategori. Som markedsføringscase er MailChimp på mange måter et unikt case. Med pussige og rare giveaways, sær humor, samt et målrettet fokus på produktutvikling har MailChimp blir bransjeledende innenfor e-postmarkedsføring. Mer enn 7 millioner brukere over hele verden bekrefter dette daglig med utrolige 500 millioner sendte e-post.
MailChimp’s creative gewgaw giveaways aren’t part of a master marketing plan, but rather the byproduct of a bunch of passionate people focused on delighting customers.
Produktet passer både store og små virksomheter. Med en gratis plan med inntil 2000 abonnenter til avanserte API'er og e-postinfrastukturer dekkes et bredt spekter av behov. Fra det lokale fotballaget som trenger å sende informasjon til foreldrene, til småbedrifter med relativt lave markedsbudsjetter og et stort behov for effektive verktøy til internasjonale nettbutikker hvor e-post og e-postmarkedsføring er en sentral og integrert del av nettsiden og den digitale kommunikasjonen.
Følsesdrevet design
Mange klarer å lage funksjonelle produkter, noen få av disse klarer å lage produkter vi faktisk stoler på og bruker. Noen få igjen (dessverre) klarer å lage et produkt som faktisk er brukervennlig. Noen ytterst få klarer å lage et produkt som i tillegg er fornøyelig å bruke. Et tjeneste du rett og slett digger. Uavhengig av hva slags produkt, online eller fysisk du lager eller utvikler har du trolig mye å lære av Aron Walter, Head of UX (brukeropplevelse) hos MailChimp og boken hans "Design for emotion". Denne anbefales på det varmeste til deg som jobber med et produkt- eller tjenesteutvikling, offline eller online.
Fokus på fornøyeligheten gir ganske subtile utslag. For eksempel er MailChimp svært opptatt av hvordan de snakker til oss som brukere og alt er definert i en en guide for stil og tone som de på forbiledlig vis også har valgt å tilgjengeliggjøre for allmenheten. Men ikke minst med flere av de litt underfundig animasjonene som dukker opp, ofte etter at du har uført en eller annen mer eller mindre krevende oppgave. Følelsen i det du klikker "Send kampanjen" til tusenvis av mottagere. Er informasjonen korrekt? Er det skrivefeil? Vil kampanjen lykkes? Ja, et svett øyeblikk, men litt humor gjør det litt enklere og minst minner det oss på "Ja, jeg bør kanskje lese over en siste gang" før jeg klikker på den store rød knappen.
Et effektiv markedsføringsverktøy
MailChimp har få unike funksjoner, men alt virker på mange måter litt enklere enn hos konkurrentene. Importering av e-postlister, gruppering og segmentering er avanserte funksjoner som fremstår så enkle at selv mor (eller far) kan klare det. I tillegg gir nye funksjoner som "Automation" (tidligere kjent som "Autoresponders") oss et hint om potensialet og mulighetene i verktøyet. I en tid hvor tradisjonell reklame er i ferd med å miste sin effekt og påvirkningskraft trenger markedsførere stadig nye og smartere verktøy for å nå frem med sine budskap på en målrettet måte. MailChimp er definitivt et slik verktøy.
Go' banans!