Det siste måltidet

Blogg Det Siste Maaltidet

I slutten av januar kom nyheten om at kjøkkenutstyrskjeden Rafens melder oppbud etter 190 år. En uke senere kom nyheten om at Tilbords med sine 100 butikker er konkurs. Med en bedre netthandelsløsning kunne mye vært annerledes.

De to konkursene er bare to ferske eksempler på hva som vil skje om du ikke følger med i timen når det gjelder den digitale transformasjonen. I bransje etter bransje har digital teknologi endret kjøpsprosesser og forbrukeratferd, eller som Jernia-sjef Espen Karlsen sier det i artikkelen «Ingen omsetningsvekst i butikkene, netthandel får skylda»:

Hvis man ikke henger med her og sørger for å ha en nettbutikk som fungerer i alle kanaler, så går det ikke bra.
Jernia-sjef Espen Karlsen

Pass på tippepunktet

Noe som kjennetegner digital transformasjon, er at endringen kan være vanskelig å få øye på i begynnelsen, men når den først skjer, så skjer den raskt og brutalt. Tenk på hva strømmetjenestene har betydd for TV- og filmmarkedet de siste årene. Eller hvordan Airbnb tok hotellbransjen på senga (pun intended). Utviklingen hadde vært i emning i årevis, drevet av samspillet mellom digital teknologi og folks forventninger, men likevel opplever begge bransjene utviklingen som sjokkartet.

Når to så tydelige merkevarer som Rafens og Tilbords pakker sammen bestikket i løpet av så kort tid, er dette bare nok et kapittel i digitaliseringen av samfunnet, og det blir helt sikkert ikke det siste. For andre bransjer og butikker bør det uansett tjene som et eksempel på hvor rask og nådeløs utviklingen er. Styreleder Tore Thorstensen i Tirag, som eier begge kjedene, bekrefter i samme artikkel at det er på nettet fremtiden ligger.

Nettet tar hele markedsveksten, så det kommer nok til å komme en tilpasning av antall butikker og butikkstørrelser.

Få hjelp med Byte Insider

I Byte har vi hatt stor suksess med Byte Insider-konseptet vårt. Opplegget er veldig enkelt: Bedrifter inviterer seg selv til et uformelt fagmøte/foredrag, der vi ser nærmere på utfordringer knyttet spesielt til den aktuelle bransjen eller bedriften.

Alt du trenger å gjøre, er å sende oss en liste over det du vil at vi skal ta opp, for eksempel GDPR (et must for alle!), smartere nettbutikker, intelligent automatisering og/eller hvordan gjennomføre et vellykket digitaliseringsprosjekt. Du bestemmer også lengden på møtet – 2, 4 eller 6 timer, og så foreslår vi et opplegg for deg basert på opplysningene du har gitt oss. 

Artikkel: Byte er Craft Verified Partner

Byte er Craft Verified Partner

Artikkel: Fem grunner til at Craft CMS er bedre enn Wordpress

Fem grunner til at Craft CMS er bedre enn Wordpress

Artikkel: Våre venner robotene

Våre venner robotene