En handelsreisendes død

En Handelsreisendes Doed Web

I klassikeren En handelsreisendes død av Arthur Miller møter vi Willy som er i konflikt med seg selv og den moderne tid og til slutt ender sitt eget liv på tragisk vis. Spørsmålet er: Hva har dette med gullsmed Heyerdahl å gjøre?

Dere får unnskylde den forsøksvis litterære innledningen, men vi mennesker har alltid søkt til litteraturen når vi trenger svar på grunnleggende spørsmål. Som hvorfor en gullsmed med snart femti års historie, tjuefem ansatte og tre filialer ikke har en nettbutikk. Eller hvorfor de tenker at leverandørene ikke skal få gjøre det leverandører tross alt er satt til jorden for å gjøre: å levere – til lavest mulig pris og med størst mulig kundetilfredshet.

Du kan ikke stoppe den digitale transformasjonen

Ved å kritisere at leverandørene ønsker å distribuere varene på en så effektiv måte som mulig, avslører Heyerdahl at de ikke har tatt inn over seg utviklingen de er midt inne i. På nettsidene sine lover de en nettbutikk før jul 2017, mens daglig leder Thomas Heyerdahl i intervjuet moderer det til at nettbutikken skal være på plass «i løpet av 2018», og at man håper på et godt samarbeid med leverandørene. Dette forteller mye om hvordan gullsmed Heyerdahl prioriterer nettet: De forventer at leverandørene skal sitte på gjerdet og vente til gullsmedbutikken roper «kom».

I Byte kan vi liksom ikke være tydelige nok når vi hører slike historier, så vi sier det igjen: Har du ikke en god nettbutikk i dag, så slipp alt du har i hendene, og sett den øverst på prioriteringslisten. Alt annet kan vente. Skaff deg en god digitalrådgiver som hjelper deg med både strategiske vurderinger knyttet til kundereise og markedsføring og konkrete råd om interaksjonsdesign, teknologi og sikkerhet.

Ta en studietur til Burslem

Det er ingen grunn til at du skal ha hørt om Burslem, som ligger i Stoke-on-Trent i England, litt nordvest for Birmingham. Det er en typisk engelsk småby som har fått sine femten minutter med berømmelse fordi mer enn en tredjedel av butikkene i byens hovedgate er stengt på grunn av netthandel.

Hvis du ikke har råd eller lyst til å dra dit, er det bare å ta turen med Street View i Google Maps, en digital tjeneste som har herjet fælt med kart- og guidebokbransjen. Der vil du se det samme: tomme butikkfasader som blinde øyne i et ansikt som en gang var fullt av liv.

Skulle du likevel ha lyst til å ta turen, er det jo bare å finne den billigste flybilletten på for eksempel reisebyrå-dødaren Momondo og finne deg et hyggelig sted å bo med hotell-dødaren AirbnB. Da kan du jo også ta med deg taxfreevarer hjem, som du naturligvis forhåndsbestiller i nettbutikken slik at du slipper å stå i kø i den fysiske butikken.

Et gyllent øyeblikk

Heyerdahl får ha meg unnskyldt hvis de føler at jeg «henger» dem ut. Det er i så fall slett ikke meningen. Poenget er at alle fysiske butikker, i alle bransjer, må forholde seg til nettet på en konstruktiv måte. De har rett og slett ikke noe valg om de skal overleve.

Heldigvis er det beste tidspunktet for en nettbutikksatsing akkurat nå. Selvfølgelig hadde det vært bedre om du hadde gjort det for ti år siden, men å begynne i dag er veldig mye bedre enn å begynne neste uke eller «i løpet av 2018».

En nettbutikksatsing er heller ikke ensbetydende med butikkdød. Det er ikke et enten–eller, men et både–og. Det handler om å lytte til kundene sine og komme dem i møte og å forstå at du ikke kan tvinge dem til noe som helst.

Derfor er dette et gyllent øyeblikk for Heyerdahl til å unngå å gå i den samme fellen som bok-, musikk-, film-, hotell-, kles, reise-, bank-, reiseliv- og så videre-bransjen.

Tid for en prat om din nettbutikk?
Ta kontakt med Trond:

Artikkel: Byte er Craft Verified Partner

Byte er Craft Verified Partner

Artikkel: Fem grunner til at Craft CMS er bedre enn Wordpress

Fem grunner til at Craft CMS er bedre enn Wordpress

Artikkel: Våre venner robotene

Våre venner robotene