Med empati i verktøykassen
Det er ikke bare forfattere som fokuserer på å forstå hvordan andre mennesker har det. Designere trenger også innlevelsesevne for å lage gode opplevelser.
Forfattere kjenner karakterene sine godt. De har lange diskusjoner med dem over tastaturet, vet hva de bestiller på restaurant, og hvilken farge de har på sokkene.
Mye av det forfatterne vet, kommer ikke fram i fortellingen. Men bare det at forfatteren vet – skaper fortellinger som vi tror på og lever oss inn i. Ikke så ulikt hvordan vi designere jobber med nettsider.
Menneskene bak musepekerne
Nettbrukere er mer enn tall i et statistikk-dokument. Mer enn musepekeren som svinser over skjermen. For å lage gode designopplevelser må vi leve oss inn i andre personligheter. Vi må se for oss hva de bryr seg om, ser etter, hva som gleder og frusterer dem, og forme designprosessen etter det. Som designere har vi et eget verktøy for dette – personas.
Forstå hverandre bedre
For oss er empati et like viktig verktøy som datamaskinen og tastaturet. Både design og fortellinger krever forståelse for mennesker. Der hvor sympati er å ha en positiv holdning til andre mennesker (og det har vi også!) sitter empati langt dypere – det er å tolke en annens følelsesliv som om det var ditt eget.
Jeg vil …
Tenk på møtet med et nettsted som en fortelling. En person, helten, har et mål – det er noe hun vil, gjerne inderlig. Bare tenk på hvor vanskelig det kan være å logge inn i nettbanken, eller den gangen du bare ville finne åpningstiden, men nettsiden dessverre hadde helt andre planer. Hvordan vil du at fortellingen til nettstedet ditt skal gå?
Hva er personas?
Personas handler om å forme opplysninger om brukerne til noe som ligner en virkelig person. Utfordringen ligger i å velge ut og konkretisere. Resultatet er en samling fiktive personer med realistiske mål og brukeroppgaver, interesser og karaktertrekk.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Disse karakterskissene følger oss gjennom hele designprosessen og er holdepunkter for en stø kurs. Slik unngår vi å lage nettsider basert på våre egne preferanser, eller dine, men for menneskene som faktisk skal bruke dem.
Lettere å ta gode designvalg
Når vi har laget et par personas, har vi et utvalg personer å snakke om og teste idéer mot. Nå kan vi begynne å se for oss scenarioer.
Hva ser Jon, 21, student etter når han surfer på mobilen en onsdag morgen på t-banen? I motsetning til Lise, 49, arkitekt, som ser nettsiden på en stor desktop-skjerm?
Plutselig blir det så mye enklere å «lytte» til personene vi designer for. Svarene begynner å komme mer organisk.
Personas gjør det rett og slett lettere å ta gode designvalg. Flytende mål og abstrakte hensikter kommer ned på bakkenivå og blir lettere å snakke om. Med personas tar vi brukeroppgavene og putter dem på personer som vi snart føler at vi kjenner, med navn og egenskaper, styrker og svakheter.
Smartere løsninger
Det lønner seg å bli kjent med menneskene vi designer for. Brukerne vil føle at nettstedet forstår dem. Det er den lille forskjellen som kan bety alt. Ville du fått lyst til å bli kjent med en nettside, når nettsiden ikke prøvde å bli kjent med deg?
Personas er design-arbeidet som ikke synes på nettsiden – det synes bare når det mangler.