Småbiter

Nettsiden er din viktigste ansatte

Nettsiden Er Din Viktigste Ansatte Large

Har du tenkt på at nettsiden din er medarbeideren du alltid har drømt om? Som alltid er høflig, hjelpsom og som er på jobb døgnet rundt, hele året?

Hadde denne medarbeideren vært en person, hadde du gitt fra deg firmaets gullkort og alle tenkelige goder for å beholde vedkommende. Og du hadde sørget for at arbeidsforholdene var optimale. 

Ti nyttige tips

Her er ti nyttige tips til hva du bør tenke på hvis du vil at nettsiden skal bli en mønsterarbeider:

1. Det handler ikke om deg

Nettsiden din handler ikke om deg og bedriften din. Den handler om kundene dine. Det spiller ingen rolle for kundene om du er superfornøyd med nettsiden din hvis de ikke finner det de leter etter, eller får gjort det de skal. Enkelt og greit. 

2. Besøk = kjøp

Enten du har en nettbutikk som selger forbrukerelektronikk, eller en liten frisørsalong, vil du at nettsiden skal utløse en handling fra dem som besøker deg. Derfor er en nøye gjennomtenkt strategi for kundereisen viktig. Ved å bruke verktøy som personas og avansert analyse, konverterer du flere fra kikkere til shoppere. 

3. Lag personas

Personas er et godt verktøy for å få et klarere bilde av hvem kundene dine er, og hvordan du skal møte dem på best mulig måte. Med en godt utviklet persona som du kan referere til gjennom hele design- og innholdsprosessen, sikrer du at nettløsningen svarer på kundens behov og forventninger gjennom hele kundereisen.

4. Nettsiden din er en opplevelse

Det er viktig å huske på at nettsiden din ikke er noe som folk leser eller ser på, men noe de fysisk opplever. Tenk på at de som besøker deg er levende vesener proppfulle av følelser som de mer enn gjerne deler med deg (og andre) om du gir dem grunn til det. På godt og vondt. 

5. Bruk relevante bilder

Undersøkelser viser at folk husker innhold bedre når det er koblet til et relevant bilde. Da snakker vi ikke om et tilfeldig bilde fra en database av folk som gir hverandre high fives, men om et nøye utvalgt visuelt virkemiddel som forsterker budskapet. 

Tenk også på hvordan visuelle hjelpemidler påvirker resten av innholdet. For eksempel ser det lekkert ut med et fotografi som dekker hele siden, men hvis det fører til at siden laster tregere (badeball, skrekk og gru!), står det rett og slett i veien for en god kundeopplevelse.

6. Ingen harde kanter

Steve Krug skrev Don’t make me think i 2000, og tittelen oppsummerer fortsatt idealet når det gjelder brukeropplevelse. Akkurat som du ikke liker å gå deg bort i byen, liker du ikke å gå deg bort på nettet. Klar skilting, logisk oppbygning og intuitiv design gjør mer for trivselen enn alskensfiksfakserier. For å si det enkelt: Er kundene vant med at de kan lukke en pop-up med en «X» øverst i høyre hjørne, skal du virkelig ha gode grunner til å lage ditt eget ikon eller endre plasseringen.

7. All dressed up, but nowhere to go

Det er fort gjort å tenke at det viktigste med en nettside er at den ser bra ut. Og misforstå oss rett, et appellerende utseende er aldri feil, men på nettet som i verden for øvrig er det innholdet som virkelig teller. La derfor aldri dine subjektive preferanser gå foran etablerte praksiser – med mindre du er innstilt på å betale med et lavere engasjement. 

8. Ja eller nei til pop-up skjemaer

Pop-up skjemaer er nyttige verktøy for markedsførere fordi de genererer leads, men de kan oppfattes som påtrengende og som eller et hinder av potensielle kunder. Likevel gir de en ypperlig mulighet til å komme i dialog med kunder. Gjort med snert og med kundens behov for øye, kan de være et viktig redskap for en god brukeropplevelse.

9. Selg innholdet ditt

Du må ta hensyn til at potensielle kunder ikke har mulighet til å ta og føle på det du selger. Jobben din er å redusere avstanden mellom nettet og den fysiske verdenen. Selger du klær på nettet, må du vise frem plaggene i alle tenkelige vinkler og beskrive dem på en måte som gir folk lyst til å kjøpe dem. Det samme gjelder for kjøkkenutstyr, hvitevarer, feriemål, hoteller, matkasser, eiendommer, restauranter, dab-radioer, klokker, sko og alt det andre vi handler på nett. 

10. SEO handler om innhold

Der SEO tidligere handlet om nøkkelord og lenker, er det i dag godt innhold som teller. For noen år siden ble RankBrain-algoritmen til Google innført, og det som skiller den fra tidligere algoritmer, er at den ikke primært ser etter nøkkelord eller lenker, men relevant innhold. Bruk derfor tid og ressurser på å skape innhold som er genuint interessant og nyttig, så får du ikke bare positiv respons fra kundene, men klatrer i tillegg på rankingen til Google. Her kan du lese mer om hvorfor SEO gjør innhold viktigere enn noensinne.

Har du lyst til å vite mer om hvordan du kan få nettsiden din til å virkelig jobbe for deg, kan du kontakte oss her eller i skjemaet over. 

Artikkel: En handelsreisendes død

En handelsreisendes død

I klassikeren En handelsreisendes død av Arthur Miller møter vi Willy som er i konflikt med seg selv og den moderne tid og til slutt ender s...

Artikkel: Byte – et resultatselskap

Byte – et resultatselskap

La oss være ærlige: Byte er ikke et design- og teknologiselskap. Vi er et resultatselskap. For det hjelper lite hvor mange bits og bytes vi ...