Småbiter

Netthandelundersøkelsen 2019

Brooke lark W1 B2 Lp QO Bx A unsplash

Om du ikke har vært sikker før, feier Netthandelundersøkelsen 2019 fra DIBS all tvil til side: Nordmenn elsker å handle varer og tjenester på nett, og markedet bare vokser. Her er noen innsikter og nyttige tips for deg som skal i gang med å utvikle en netthandelsløsning.

Tallenes tale er klar: Mens varehandelen i fysiske butikker sliter, er det voldsom vekst i netthandelen. I 2018 handlet nordmenn for hele 144 milliarder på nett, en vekst på 17 prosent(!) fra året før, og vi gjør stadig flere kjøp via mobiltelefonen.

Charles tcw NN4 B9u WE unsplash

Nettet tar over

Det er snart ikke den ting som ikke kan kjøpes på nett, noe nordmenn for alvor har oppdaget. Den største kategorien for nordmenns netthandling er reiser, og vi bestiller nå alt fra ferier til jobbreiser på nettet for mer enn 45 milliarder årlig. At dette har konsekvenser, er det ingen tvil om. Bare spørr Ving eller Thomas Cook om det.

Også når det gjelder klær, kosmetikk og sportsutstyr, er nettet en stadig viktigere handelskanal, for ikke å snakke om hvordan strømmetjenester har snudd opp ned på musikk- og filmbransjen de siste fem til ti årene. Billetter og abonnementer av alle typer blir i stadig stadig større grad bestilt over nettet, og når det gjelder annonsering for private kjøp av brukte varer er økningen på formidable 288 prosent fra 2017.

Og slik kunne vi fortsatt. Bransje etter bransje og tjeneste etter tjeneste digitaliseres i en rivende fart, og for de som ikke greier å henge med er konsekvensene brutale.

Er du nysgjerrig på flere tall og fakta i denne undersøkelsen, er det bare å ta kontakt med oss, så kan vi sende den til deg.

Igor miske Px3i BXV 4 TU unsplash

Tilgjengelig, mobil og oppdatert

Alle som har lest bloggen vår de siste årene, har fått med seg at vi har vært opptatt av den digitale transformasjonen vi står overfor som samfunn og som privatpersoner. Når vi nå ser tallene fra den ferske Netthandelsundersøkelsen 2019, er det fristende å slå seg litt på brystet og si: «Hva var det vi sa?»

Men det hjelper jo ingen at vi er fornøyde med våre egne evner til å se inn i fremtiden. Det som spiller en rolle, er hvordan vi kan bruke innsikten og verktøyene våre til å hjelpe nye og gamle kunder til å profittere på digitaliseringen. Her er det dessverre ikke noen kvikkfiks, men vi kan i alle fall dele noen gode tips for en vellykket netthandelsløsning:

1. Vær tilgjengelig

Selv om du har en aldri så god og informativ nettside, vil det alltid være noen som ønsker å kontakte deg om ting de lurer på. En menneskelig tilstedeværelse, som en chat eller et kundesenter, øker sjansen for å konvertere et besøk til et salg.

2. Gi kunden valgmuligheter

Kjøp på nett handler om bekvemmelighet, og da er valgmuligheter for levering og betaling en selvfølgelighet. Undersøkelser viser at kunder er villige til å betale for frakt når de får tilpasset levering.

3. Gode frakt OG returordninger

For å gjøre terskelen for å bestille så lav som mulig kan det være en god idé å tilby gratis frakt. Halvparten av nettkundene oppgir at de har kjøpt mer for å oppnå fri frakt. Det er også viktig å ha gode returordninger som fjerner frykten for å kjøpe katta i sekken – det må være (nesten) like enkelt å returnere som å bestille.

4. Tilby forskjellige betalingsløsninger

Nordmenn flest foretrekker, enn så lenge, å betale med kort, men alternativer som Vipps og Apple Pay er på full fart inn. Gjør det enkelt for kunden å velge deg ved å være oppdatert med gode betalingsløsninger. Tips: En løsning som husker betalingsinformasjonen til neste gang, gjør gjenkjøp mer sannsynlig.

5. Vær gjennomsiktig

Omtrent en tredjedel av de som handlet på nett i fjor, forteller at de har avbrutt kjøp «i kassa» fordi det kom på avgifter og ekstrakostnader. På nettet har du ingenting å vinne på å være utydelig på hva sluttsummen blir – husk at konkurrenten din kun er et klikk unna.

6. Tenk mobil

Handel på mobil vokser, og i fjor ble over 50 prosent av transaksjonene gjort fra håndflaten. En løsning som er tilpasset mobile enheter, er ikke bare fint å ha, men helt avgjørende for suksess med netthandel.

7 .Kontinuerlig testing og feedback

Noe av det viktigste med en god netthandelsløsning er at man hele tiden tester for være oppdatert på brukermønstre og hva som konverterer en interesse til et salg. Jevnlige analyser og rapporter er viktige for å forstå kundereisen og skape en god kundeopplevelse.

Nordwood themes q8 U1 Yg Ba R Qk unsplash

Bonustips

Alle de sju tipsene til en god netthandel er viktige og riktige, men det må være kompetente folk som gjennomfører dem. De fleste bedrifter verken kan eller bør ha denne ekspertisen internt og er avhengige av gode samarbeidspartnere som kan skreddersy akkurat den løsningen de trenger. Og da skjønner du sikkert hvor vi vil.

Vårt bonustips er derfor: Ta kontakt med Byte. Nå.

Artikkel: Reisebrev fra WeAreDevelopers

Reisebrev fra WeAreDevelopers

Europas største utviklerkonferanse, WeAreDevelopers, gikk av stabelen i Berlin torsdag 6. og fredag 7. juni, og Byte var selvfølgelig repres...

Artikkel: Det digitale vannskillet

Det digitale vannskillet

Ved utgangen av fjoråret spådde vi at 2018 kom til å være et slags digitalt vannskille, og at advarslene om følgene av å ikke henge med vill...