Det digitale vannskillet
Ved utgangen av fjoråret spådde vi at 2018 kom til å være et slags digitalt vannskille, og at advarslene om følgene av å ikke henge med ville slå til for fullt. Nå ser vi at vi ikke tok hardt nok i.
Er du klar for apokalypsen?
Nylig arrangerte Virke handelskonferansen Retail Apocalypse. Temaet var krisen i norsk varehandel, der fysiske butikker taper overfor både norske og utenlandske nettbutikker. Bildet er komplekst, og faktorer som 350-kronersgrensen spiller også inn, men bildet er samtidig entydig: Vi handler mer og mer på nett. Og de som ikke greier å henge med, vil bli drept av apokalypsens fire ryttere «med sverd, hungersnød og pest og ved jordens ville dyr», som det står beskrevet i Johannes’ åpenbaring, og som Virke åpenbart mener er et troverdig scenario.
Vær nyttig
Spøk til side. Dette er egentlig for alvorlig til å tøyse med, for ikke bare er bildet entydig, det har også vært det i årevis. Vi har også tatt opp dette temaet tidligere, blant annet her, men det er ikke bare i varehandelen det er viktig med en god nettløsning.
Alle selskaper, i alle bransjer, trenger en nyttig digital tilstedeværelse. Enten du investerer i oljeservice, skal selge ullklær eller skal utvikle et oljefelt i Ghana, trenger du en smidig og relevant løsning som skaper merverdi og oppleves som nyttig av brukerne.
Kom deg på riktig side
Selv med apokalyptiske visjoner fra landets største handelsorganisasjon er vi optimister. I alle fall på vegne av våre egne kunder. De har fått gode løsninger tilpasset sitt behov og blir godt fulgt opp med tanke på endringer og oppgraderinger. Alle opplever at løsningen gir dem merverdi, i form av enten høyere effektivitet, økt salg, mindre administrasjon eller mer fornøyde brukere. Eller alle deler på én gang.
De understreker og beviser verdien av å ha en klar digital strategi basert på innsikt og brukerorientering, og en løsning som gjør det enkelt og lystbetont for kunder og andre å være i kontakt med deg.
Når vi nå ser tilbake på året som er gått, så ser vi tilbake på et år som har vært hektisk fra dag én. Mange nye kunder har kommet til. Blant annet teller vi i disse dager ned til lanseringen av nye OsloMet på nett, og vi fikk akkurat beskjed om at Nortura har valgt oss til sin digitale partner. Vi har også flyttet inn i nye lokaler på Stasjonen i Tønsberg fordi vi vokser i regionen. Alt dette forteller oss at vi har de riktige folkene innen både design og teknologi, og at vi er klare til å slåss mot apokalypsens ryttere når som helst.
Bring it on!